El Baix Penedès i el Garraf es planten per la C32
Els alcaldes, alcaldesses i la societat civil, denunciem un greuge discriminatori que ja dura masses anys
Després de portar temps negociant i en converses amb el Departament de Territori, independentment del color polític del mateix, on des dels municipis s’ha mantingut sempre una actitud proactiva per cercar una solució a la problemàtica del peatges, des del territori lamentem que no tenim cap resposta ni cap solució estructural als problemes de mobilitat, els municipis diem prou.
Ni en els pressupostos del 2022 ni en la proposta del 2023, encara en tràmit, no hi ha hagut cap gest per part del Govern de la Generalitat ni per part de cap dels partits de l’oposició que faci preveure el desplegament de cap tipus de política de bonificacions que garanteixi la gratuïtat pels viatges recurrents pels ciutadans i ciutadanes del Garraf i del Baix Penedès o per les persones que arriben des d’altres comarques per treballar-hi. Tot i les bonificacions ja anunciades, la pujada dels peatges del 2023 no ha fet res més que constatar un greuge cap al nostre territori i una pèrdua de poder adquisitiu de la nostra ciutadania.
Els alcaldes, alcaldesses i la societat civil, denunciem un greuge discriminatori que ja dura masses anys. Observem com altres territoris gaudeixen de la gratuïtat, exemple del Túnel del Cadi on els ciutadans de l’Alt Urgell, Cerdanya i Berguedà gaudeixen de la gratuïtat de la infraestructura. Observem com els ciutadans de la Garrotxa, Osona, Berguedà, Bages i Vallès Oriental gaudeixen de la gratuïtat de la C37, la C17 o la C16, amb peatges a l’ombra, que paguem tots i totes. A tot això cal afegir l’actual rescat de l’eix transversal valorat en més de 450 milions d’euros. Entenem que el Govern no ha de tractar els territoris del mateix país amb polítiques de mobilitat tan desiguals.
Des del 1992 que bona part de la ciutadania del Garraf i del Baix Penedès paga el peatge, més de trenta anys pagant per una mobilitat digna i segura, ja que la xarxa bàsica de carreteres de la Generalitat no ens ho garanteix amb la C31, una via molt més perillosa, totalment col·lapsada, desfasada i que genera forts impactes a bona part dels municipis que creua.
Els i les habitants dels municipis del Penedès Marítim diem prou, ens plantem. No podem esperar al 2039, any que finalitza la concessió de la C32, per tenir una mobilitat de qualitat, gratuïta, més segura i ràpida, com gaudeixen en d’altres territori de Catalunya que presenten les mateixes problemàtiques que nosaltres.
El Garraf i el Baix Penedès són els territoris de Catalunya que més estan creixent demogràficament i aquesta situació cronifica les mancances en l’àmbit de la mobilitat, afectant no només la seguretat i la qualitat de vida dels nostres habitants, sinó que també la competitivitat dels nostres territoris i posa en risc la garantia dels serveis públics bàsics com la Sanitat.
Ambdues comarques pateixen també un fort dèficit en relació a la xarxa de transport públic. Es presenten moltes mancances en les connexions Garraf-Penedès, i el servei de Rodalies es presenta insuficient per atendre les necessitats de la mobilitat obligada. La política tarifària de la Generalitat discrimina, un cop més, les comarques més allunyades de les àrees metropolitanes de Catalunya, que han d’assumir elevats preus del transport públic i, sobretot, un servei d’escassa qualitat hores d’ara.
Ja fa anys que les empreses tenen dificultat en contractar personal degut a l’alt cost de l’autopista i el mateix succeeix amb el personal sanitari del consorci Penedès-Garraf, que troba dificultats en fer atractives ofertes de feina de metges i infermeres, en bona part a causa del cost del desplaçament cap al nostre territori des dels llocs d’origen.
Aquesta situació es reprodueix entre altres col·lectius de persones treballadores (per exemple, de l’hostaleria), i dificulta tant l’accés a centres de formació professional com de la contínua.
És per tot això, que els signants del Pacte del Penedès Marítim per una mobilitat digna, segura i gratuïta, convocarem a la ciutadania el dia 5/2 a les 17h per una marxa lenta per la C32 per reclamar la seva gratuïtat. Al mateix temps, fem una crida al Conseller de Territori a plantejar una reunió urgent per afrontar el tema del peatge i, si no tenim resposta per part del Departament de Territori, amb una proposta de gratuïtat pel trànsit recurrent, tornarem a convocar a la ciutadania, aquest cop a Barcelona.
Olga Arnau, alcaldessa de Vilanova i la Geltrú.
Aurora Carbonell, alcaldessa de Sitges.
Abigail Garrido, alcaldessa de Sant Pere de Ribes.
Rosa Fonoll, alcaldessa de Cubelles.
Rosa Huguet, alcaldessa de Canyelles.
Marta Verdejo, alcaldessa d’Olivella.
Ramon Ferré, alcalde de Calafell.
Jaume Casañas, alcalde de Cunit.
Mònica Gallardo, presidenta del Consell Comarcal del Garraf.
Joan Sans, alcalde de l'Arboç i president del Consell Comarcal del Baix Penedès.
Neus Lloveras, presidenta de la Federació Empresarial del Garraf Penedès.
Francesc Rica, secretari general d’UGT de l’Anoia, Alt Penedès i Garraf.
Albert Rodríguez, coordinador de CCOO al Garraf.
Marisa Zaragozà, directora de Escola Superior Politècnica Universitària de Vilanova i la Geltrú – UPC.
José Luis Ibáñez, gerent del Consorci Sanitari Alt Penedès - Garraf.
Sònia Mirambell, portaveu Xarxa Penedès Marítim i portaveu Coordinadora de Calafell.